مرکز آموزش علمی ـ کاربردی حدید اراک

تحت نظارت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

حضور مسئولین مرکز آموزش علمی کاربردی حدید اراک در اولین همایش حقوق شهروندی در تاریخ 10 آذر ماه 1393

حضور مسئولین مرکز آموزش علمی کاربردی حدید اراک در اولین همایش حقوق شهروندی در تاریخ 10 آذر ماه 1393 در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری مرکزی با محور های 1 - حقوق شهروندی و مشارکت مردمی 2- حقوق شهروندی و نقش دستگاههای دولتی 3- حقوق شهروندی و حقوق شهری با حضور مهمان محترم سرکار خانم امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور که در این همایش با حضور استاندار مرکزی و نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و نمایندگان مجلس

حضور مسئولین مرکز آموزش علمی کاربردی حدید اراک در اولین همایش حقوق شهروندی در تاریخ 10 آذر ماه 1393 در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری مرکزی با محور های
1 - حقوق شهروندی و مشارکت مردمی
2- حقوق شهروندی و نقش دستگاههای دولتی
3- حقوق شهروندی و حقوق شهری
با حضور مهمان محترم سرکار خانم امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور که در این همایش با حضور استاندار مرکزی و نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و نمایندگان مجلس به حقوق شهروندی از دیدگاه قرآن پرداخته خواهد شد.

به گفته غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در این همایش، محورهای مختلفی هدف‌گذاری شده‌اند از جمله اینکه سه مقاله برتر از اساتید حقوق دانشگاه کشور در این زمینه ارائه خواهد شد.

وی انجام برنامه‌های تشویقی جهت دارندگان رتبه در عرصه حقوق شهروندی، برنامه آموزش عمومی در راستای تنویر افکار عمومی و آگاه‌سازی مردم نسبت به حقوق شهروندی را از اهم مباحث در این همایش عنوان کرد.

همچنین طی نظارت‌های صورت گرفته، از دستگاه‌های برتر و 25 نفر از دانش‌آموزانی که در مسابقات نقاشی و انشاء در موضوع حقوق شهروندی حایز رتبه هستند در این همایش تقدیر و جوایزی اهدا خواهد شد.


20 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که دو مقاله برتر انتخابی در این همایش در حال ارائه است.

استاندار مرکزی گفت: دین اسلام از منابع موثق برای تدوین حقوق شهروندی است و در آن به حقوق حاکمیت بر مردم و مردم بر مردم به صورت مفصل پرداخته شده است.

منطقه مرکزی محمدحسین مقیمی در همایش حقوق شهروندی، بایدها و نبایدها، با بیان اینکه مفاهیمی که در حوزه حقوق شهروندی ارائه می‌شود ماحصل قرن‌ها تمدن بشری است گفت: قبل از منشور کوروش نیز این مفاهیم در سرزمین ما مورد توجه بوده و با ورود اسلام به ایران در کنار آموزه‌های دینی و سیره نبوی به تکامل رسیده است.

وی حقوق بشر را دستاورد تمدن بشری دانست و افزود: با نگاهی به سیره نبوی و آیات و روایات می‌توان اذعان کرد که حقوق بشر و روابط بین حکومت و مردم قرن‌ها قبل در سرزمین‌های اسلامی مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه برخی مورخان کوروش را منادی صلح می‌نامند و منشور او امروز در سازمان ملل نصب است افزود: دین اسلام نیز از منابع موثق برای تدوین حقوق شهروندی است و در آن به حقوق حاکمیت بر مردم و مردم بر مردم به صورت مفصل پرداخته شده است.

وی افزود: در قانون اساسی کشور ما نیز 20 اصل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حقوق شهروندی پرداخته است.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی مصادیق بسیار زیادی از جمله آزادی اندیشه و بیان، دسترسی به اطلاعات، رعایت حریم خصوصی، رعایت حقوق اقتصادی مردم، عدالت قضایی، امنیت اجتماعی، توسعه پایدار و مشارکت در سرنوشت اجتماعی اقتصادی و فرهنگی دارد افزود: رسیدن به این حقوق و نهادینه کردن آنها نیازمند راهکار است.

وی آگاه‌سازی مردم نسبت به حقوق خود، حساس‌سازی مردم نسبت به تحولات اجتماعی، پاسخگو بودن شهروندان نسبت به عملکرد خود، ترویج فرهنگ نقدپذیری و جامعه‌پذیری و کاهش حجم دولت از جمله این راهکارهاست.

وی افزود: در این راستا اقداماتی در سطح استان انجام شده که از جمله آنها می‌توان به تشکیل ستاد صیانت از حقوق شهروندی و تشکیل این ستاد در ادارت و سازمان‌ها و همچنین اجرای چندین کارگاه آموزشی و فعال‌سازی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به بازرسی از دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی در راستای بررسی سطح رضایتمندی مردم و برآورد میزان تحقق حقوق شهروندی گفت: تا امروز پنج مورد بازرسی انجام شده و در راستای این بازرسی‌ها پنج دستگاه برتر انتخاب و چند دستگاه تذکراتی دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش 50 هزار نفر از اقشار مختلف از جمله دانش‌اموزان در برنامه‌های آموزشی شرکت خواهند کرد.

[ بازدید : 854 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 29 دی 1393 ] 8:56 ] [ علی لعلی ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]